A 2019-es hazai új autó értékesítések minden eddiginél magasabb arányát, mintegy 6,9%-ot tették ki a részben vagy teljesen elektromos autók, derült ki a JATO statisztikájából. A piac zöldülését továbbra is a Toyota és prémium márkája, a Lexus határozza meg.

Soha nem talált még gazdára annyi környezetbarát új autó Magyarországon, mint tavaly. A JATO kimutatása szerint a 2019-ben hazánkban regisztrált összesen 11.166 részben vagy teljesen elektromos új autó közül 6950 darab (62,24%) öntöltő hibrid elektromos (HEV) volt. Ezen kívül 1934 (17,32%) akkumulátoros elektromos (BEV), 1187 darab (10,63%) plug-in hibrid elektromos (PHEV), 1095 (9,81%) pedig lágy hibrid elektromos (BAHV).

A részben vagy teljesen elektromos autók értékesítése a 2018-as évhez képest 45%-al bővült.  2015-höz képest pedig több mint 11-szeresére emelkedett.

A dízel meghajtású autók értékesítése mélyrepülésben van. Míg 2015-ben a magyarországi új autóknak még 37,9%-át jelentették, addig 2019-ben ez 17,4%-ra zsugorodott. Nem szabad figyelmen kívül hagyni ugyanakkor azt sem, hogy a benzines meghajtású autók eladásainak aránya a 2015-ös 60,8%-ról 2018-ra 73,7%-ra nőtt, 2019-re pedig még tovább, 75,7%-ra bővült. Az elmúlt négy évben tehát a dízel hajtástól elforduló vásárlók csupán töredéke választott környezetbarát részben vagy teljesen elektromos meghajtású autót, a többség a benzinhajtás mellett döntött.

Lexus UX

E tekintetben is fordulatot jelentett a 2019-es év: a dízel meghajtású új autók aránya 3,4%-al csökkent, a részben vagy teljesen elektromos meghajtásúaké 1,5%-al, a benzineseké 2%-al nőtt. A dízeltől elfordulók 43%-a választotta a környezetbarát meghajtások valamelyikét, jóllehet 57%-uk még mindig a benzinesre tette le a voksát.

Toyota Corolla Hybrid

Érdemes megemlíteni azt is, hogy jóllehet ma már 25 autómárka 87 modellje érhető el hazánkban részben vagy teljesen elektromos hajtással. A magyarországi zöldautó értékesítések mintegy 57,5%-át még mindig egy autógyártó két márkája, a Toyota (50,3%) és a Lexus (7,2%) jegyzi.

Toyota Camry

A Toyota több mint két évtizede indította el a zöld autók forradalmát a világ első öntöltő hibrid elektromos autójának bemutatásával. Az eltelt időben pedig világszerte immáron közel 15 millió hibridet értékesített. Magyarországon pedig már 20 ezer Toyota és Lexus hibrid talált gazdára.

2019-ben ráadásul a japán autógyártó valóságos zöld modellinváziót indított Európában. Egyetlen év alatt 7 új Toyota és 4 új Lexus hibridet mutattak be, ezzel húszra növekedett a két márka kínálatában elérhető modellek számát.

A Toyota és a Lexus tehát 2 márkával és 20 hibrid modellel jegyzi magyarországi zöldautóértékesítések 57,5%-át, a fennmaradó 42,5%-on 23 márka 67 modellje osztozik.

A legnépszerűbb és egyben legpraktikusabb választás továbbra is az öntöltő hibrid elektromos hajtás (HEV) 62,24%-al. Ezen a területen tarol a Toyota és a Lexus is, az autógyártó kínálatában ugyanis jelenleg csupán egy plug-in hibrid modell szerepel, év végére ez kettőre nő.

Lexus RC

Az elektromos és benzines hajtást kombináló, ezek között az akkumulátor töltöttsége és a vezetési körülmények függvényében automatikusan váltó autók a városi forgalomban akár 50-80%-ban tisztán elektromos üzemben közlekednek. A benzines üzemmód lehetőségének köszönhetően nem köti őket az elektromos autókra jellemző hatótáv korlát. Vélhetően ezek teszik meg a legtöbb kilométert is a hazai utakon, térnyerésük tehát különösen kívánatos.

A második legnépszerűbb zöld hajtás Magyarországon 2019-ben 17,32%-al az akkumulátoros elektromos (BEV) meghajtás volt – itt már életbe lép a hosszú töltési idő és alacsony hatótáv problematikája. Így tulajdonosaik vélhetően a városi használaton túl egyéb közlekedési móddal vagy más autóval kénytelenek kiváltani ezeket.

Lexus NX

2019-be a harmadik a környezetbarát meghajtások magyarországi népszerűségi sorrendjében a plug-in hibrid elektromos (PHEV) hajtás volt, 10,63%-al. Ezek esetében egy addicionális akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek érhetőek el az öntöltő hibridekhez képest.

Toyota RAV4 Plug in Hybrid

A szigorodó emissziós szabályozások, és az új, a gyártókra vonatkozó áltagos flottaszintű kibocsátási határérték be nem tartása esetén fizetendő komoly pénzbüntetések 2020-ban érdekes helyzetet teremtenek. A legtöbb autógyártó vagy drasztikus áremelésekre kényszerül a büntetés ellentételezésére, vagy egyszerűen megszünteti legmagasabb károsanyagkibocsátású modelljeinek forgalmazását – számos modell tűnik majd el ennek eredményeképp a piacról.

Toyota Yaris

Az Európában értékesített autóinak 75%-át a kontinensen is gyártó japán autógyártó köszönhetően az EU-s értékesítéseiben a 60%-ot is meghaladó öntöltő hibrid elektromos aránynak könnyűszerrel teljesíti a legtöbb autógyártó számára komoly fejtörést okozó új emissziós határértékeket.